10 rád, vďaka ktorým budú deti zbožňovať zeleninu

Akonáhle sa na tanieri objaví zelenina, neviete dieťa prinútiť ani sadnúť za stôl? Prečítajte si 10 rád, vďaka ktorým budú vaše deti mať rady zeleninu.

Aj vy to poznáte? Mäsko, hranolky, smotanové omáčky, dezerty – to všetko vaše deti bez problémov zjedia. Akonáhle sa však objaví na tanieri zelenina, nastáva problém. Jar je už za rohom a s ňou aj dostupnosť čerstvej zeleniny a ovocia, ktoré sú pre vaše deti tými najzdravšími potravinami. Ako ich však presvedčiť, aby sa na zeleninu na tanieri „nemračili“?

eat-547511_640

1. Buďte im vzorom

Vezmite deti na nákupy so sebou a zapájajte ich do výberu zeleniny a ovocia. Učte ich vyberať správne, ukážte im, ktoré sú zrelé a ktoré už do košíka určite nebrať. Pre deti by mala byť kúpa zeleniny a ovocia úplne prirodzená – ako keď do košíka vkladáte jogurty či sladké maškrty. Pozitívnym príkladom buďte určite aj doma – čo deti vidia na vašom tanieri, skôr uvítajú aj na svojom vlastnom.

2. Dieťa neustále ponúkajte

Ak máte doma zarytého odporcu zeleniny, odborníci odporúčajú obrniť sa trpezlivosťou. Ponúkajte dieťaťu jedlo zo zeleniny stále dookola, len tak docielite, že ho dieťa ochutná. Ak budete v ponúkaní zeleniny pokračovať, po istom čase zbadáte malú zmenu. Dieťa si z nej možno kúsok odhryzne a vypľuje ju, postupne sa však prepracujete aj k tomu, že si na jeho chuť zvykne a postupne ju začne – aj keď len po malých kúskoch – konzumovať.

3. „Nenafukujte“ zeleninu

Ak sa snažíte, aby si vaše dieťa obľúbilo zeleninu, nerobte to formou: „Najprv zelenina, potom dezert“ alebo „Najprv dojedz zeleninu a potom sa môžeš ísť hrať“. Cieľom je, aby dieťaťu jedlo chutilo a obľúbilo si ho. Nerobte z konzumácie zeleniny a ovocia niečo, čo si zaslúži odmenu.

4. Spravte si plán rodinného stravovania

Zapojte do plánovania toho, čo budete cez týždeň variť, aj vaše deti. A nielen to, varte si spoločne.  U detí, ktoré sú zapojené do týchto aktivít, je väčšia šanca, že pripravené jedlo aj ochutnajú. Poobzerajte sa v obchodoch aj po kuchárskych knihách pre deti, vyberte si z nej recept a varte spoločne ako rodina.

5. Pustite sa do pestovania zeleniny – spolu s deťmi

Pestovanie zeleniny má obrovský vplyv na to, ako ju deti budú vnímať. U detí, ktoré pomáhajú sadiť zeleninu, starajú sa o ňu, sledujú ju rásť a nakoniec zbierajú plody, je väčšia pravdepodobnosť, že ju aj budú jesť. Nie každá rodina má vlastnú záhradu, riešením však môže byť napríklad aj pestovanie paradajok na balkóne.

6. Stanovte si deň objavovania nového jedla

Vyberte si jeden deň v týždni, ktorý bude zasvätený novej zelenine a objavovaniu jej chuti. Tak napríklad každú stredu sa môže na vašom tanieri objaviť vždy nová zelenina – vyskúšajte zaujímavé recepty z cvikle, baklažánu, cukety, kelu, ale napríklad aj takej rebarbory.

7. Pridávajte  zeleninu do viacerých jedál

Na internete nájdete kopec receptov, do ktorých sa pridáva zelenina. Namiesto klasických mafinov vyskúšajte upiecť mrkvové, olej do koláča zas dokáže nahradiť šťava z jabĺk. Alebo vytiahnite odšťavovač a namiesto džúsu si pripravte domácu ovocno-zeleninovú šťavu – tak napríklad pomaranč mrkva a banán je skvelá kombinácia!

8. Zelenina musí chutiť dobre

Deti sú citlivé na silné a horké chute, preto nie je prekvapením, že kapusta či kel sa väčšinou stretávajú s odmietaním. Vyskúšajte zjemniť chute zeleniny rôznymi dipmi z nízkotučných jogurtov alebo syrom. Nezabudnite však ani na to, aby jedlo vyzeralo na tanieri dobre. Skúste sa s ním pohrať a vytvoriť veselé postavičky, ktoré vaše deti nielen pobavia, ale aj zdravo zasýtia.

9. Spravte zo zeleniny predjedlo

Niektorí nutriční experti odporúčajú servírovať najprv zeleninu – a to najmä vtedy, keď sú deti najhladnejšie. Karotka s nadrobno nakrájanou paprikou s jogurtovo-bylinkovým dipom, rukolový šalát so sušeným ovocím a slnečnicovými semienkami, alebo hustá zeleninová polievka s krutónmi bude ideálnym prvým chodom.

10. Jedzte spoločne

Štúdie ukázali, že deti z rodín, ktoré jedia spoločne, jedia tiež viac ovocia a zeleniny. Spoločné raňajky, obedy či večere aspoň dvakrát do týždňa spôsobujú nárast konzumácie ovocia a zeleniny u detí.

Zdroj
www.myfooddiary.com/blog/10-ways-to-get-kids-to-eat-vegetables
Eva Sulovcová
Copywriterka z marketingového oddelenia spoločnosti Profesia. Zbožňuje kreatívne písanie, na Domelia blogu sa snaží radiť všetkým rodičom aj nerodičom.