Ako zvládnuť chrípkové obdobie bez stresu - Blog - Domelia.sk

Tipy: Ako zvládnuť chrípkové obdobie bez stresu

Začiatok školského roka a s ním spojená chrípková sezóna sú strašiakom asi každého rodiča. Po prázdninách a takmer vyčerpanej dovolenke, ktorú si šetríte na Vianoce, prichádza čas vírusových ochorení. Poradíme Vám, ako zvládnuť chrípkové obdobie bez zbytočných stresov. Respiračné ochorenia sú podľa Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky najčastejšie u detí do 5 rokov, nasledujú tínedžeri a deti medzi 6 až 14 rokom. Najmenej chorých je medzi seniormi vo veku 60+.

Chrípková sezóna je na Slovensku v plnom prúde

Často sa však stáva, že chrípku podceníme a zahájime samoliečbu dostupnými liekmi z lekárne, v domnení, že ide iba o prechladnutie. A to aj u detí. Odborníci ale varujú, že nepreležaná chrípka sa môže vrátiť a to ešte silnejšia. Aký je teda rozdiel medzi chrípkou a prechladnutím? A kedy je návšteva lekára nevyhnutná?

V prípade prechladnutia môže byť samoliečba účinná, nakoľko ho nesprevádza vysoká teplota a nástup je relatívne pomalý. Typickými príznakmi sú nádcha, kýchanie, slziace oči, prípadne  podráždené hrdlo. Pokiaľ sa stav nezhoršuje z prechladnutia sa organizmus dostane do 3 dní. Stačí teda, aby ste víkendové aktivity zamenili za domáce prostredie, posteľ a teplý čaj. Ak sa stav po pár dňoch nezlepšuje odporúčame návštevu lekára.

Na rozdiel od prechladnutia má chrípka rýchly nástup a sprievodnú vysokú teplotu. Človek okamžite cíti bolesť v kĺboch a svaloch,  bolesť hlavy a suchý až dráždivým kašeľ. Po dvoch dňoch sa k nim môže pridať nádcha a bolesť hrdla. K úplnému preliečeniu organizmu dochádza do 2 až 4 týždňov. Chrípka sa lieči liekmi na zmiernenie príznakov nie antibiotikami. Podávajú sa lieky na zníženie telesnej teploty, proti kašľu, bolesti hlavy a zápalu dýchacích ciest. Treba si dopriať veľa spánku a teplého čaju. Návšteva lekára sa odporúča už po prvotných príznakoch.

4. Tipy: Ako zvládnuť chrípkové obdobie

Podľa Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky môžeme respiračným ochoreniam predísť dodržiavaním týchto jednoduchých krokov:

1. Umývajte si ruky zvlášť po kašli, alebo kýchaní. Obmedzte podávanie rúk

Vírus chrípky sa okrem vzduchu prenáša aj cez kontaminované predmety, ako sú napríklad kľučky, držiaky v MHD, ale aj detské hračky. Na odeve a papieri prežíva vírus 8 až 12 hodín, na hladkých povrchoch to môže byť až 48 hodín. Počas chrípkovej sezóny je teda umývanie rúk, mydlom a horúcou vodou, jednou z najdôležitejších činností a najlepšia forma prevencie.

Jedzte dostatok výživnej stravy, vrátane ovocia a zeleniny a pite veľa tekutín.

Obranyschopnosti organizmu, vrátane toho detského, môžete pomôcť príjmom vitamínov A, C, E a B. Získať ich môžete konzumáciou dostatočného množstva čerstvej zeleniny, ovocia a celozrnných obilnín. Najvhodnejšie sú potraviny obsahom vitamínu C, ako papriku, chren, citrusové ovocie, kivi, zelené vňate, kel a kapustu.

2. Udržujte vzdialenosť od osoby chorej na chrípku a vyhýbajte sa preplneným miestam

Mnohí z nás sa s kašľom, bolesťami hrdla a možno aj zvýšenou teplotou pohybujú po obchodoch, školách, alebo cestujú hromadnými dopravnými prostriedkami. Škodia tým nielen okoliu, ale aj sebe. V uzavretých priestoroch s vyššou koncentráciou ľudí, na pracoviskách a v školských zariadeniach by sa malo dbať najmä na pravidelné vetranie. V predškolských zariadeniach sa každý deň vykonáva takzvaný ranný filter, ktorý má zamedziť, aby sa do kolektívu dostalo choré či nedoliečené dieťa.

3. Doprajte si dostatok spánku a odpočinku

Ľudské telo sa najlepšie a najrýchlejšie regeneruje počas spánku. Je preto dôležité, aby ste si najmä v tomto období dopriali kvalitný niekoľkohodinový spánok. Na celkové posilnenie organizmu odporúčame aj každodenný pohyb a prechádzky po čerstvom vzduchu.

4. Očkovanie

Proti chrípke sa môžete chrániť aj očkovaním. Ide o najúčinnejšou prevenciu proti tomuto ochoreniu. Vakcína vás chráni približne šesť mesiacov a je potrebné ju absolvovať každý rok. „Očkovanie proti chrípke odporúčame najmä rizikovým skupinám ľudí ako sú seniori, osoby so závažnými chronickými ochoreniami, tehotné ženy, osoby s oslabenou imunitou a zdravotnícki pracovníci,“ zdôraznil hlavný hygienik Slovenskej Republiky Ján Mikas.

Čo ak už chrípku máte

Ak ste sa k našim radám dostali neskoro a chrípku už máte, odporúčame vám zostaňte doma a obmedziť kontakt s ostatnými. Oddychujte a pite veľa tekutín. V prípade, že ochorelo vaše dieťa, pracovné povinnosti vám nedovolia ostať doma a vaši rodinný príslušníci sú vzdialení niekoľko desiatok kilometrov, nezúfajte. Portál domelia.sk vám ponúkajú možnosť nájsť k dieťaťu opatrovateľku aj v takýchto nečakaných prípadoch. Stačí ak vytvoríte inzerát, alebo priamo oslovíte vyhovujúce profily opatrovateliek.

 
Mať postarané o deti, dobré známky v škole, o starých rodičov a domácnosť? Máme rady a tipy na všetko!